Skal I giftes? Tillykke! I går en fantastisk spændende tid i møde med planlægning af en af de sjoveste fester, man kan indbyde familie og venner til. Når I har besluttet jer for datoen, samt hvem der skal forestå vielsen, kommer den næste udfordring: Festlokalet!

Det er ikke usædvanligt, at festlokalet er en af de største udfordringer i bryllupsplanlægningen. Ønskelisten vokser hurtigt: Ikke for langt væk fra vielsen, stemningsfuldt og nemt at pynte samt plads til langbord/runde borde, scene, god teknik og dansegulv. For ikke at tale om, hvilke muligheder der er for at få hjælp med bryllupsmiddagen, serveringspersonale og service. Hvis du derudover har gæster, som bliver længere, og svigerforældrene ikke har plads til dem alle sammen, er det altid godt med overnatningsmuligheder tæt på. Løsningen er enkel – book festlokalet på hotellet og kryds det hele af på ønskelisten!

Felicia og Andreas indbød til nytårsbryllup på Quality Hotel Friends

Et par, som har holdt deres bryllupsfest på et hotel, er Felicia og Andreas Frisk. Da vi møder Felicia, fortæller hun, hvor svært det var at finde en dato for vielsen med Andreas’ travle skema som ishockeyspiller. Da der imidlertid kom et 3-dages hul omkring nytår, opstod ideen om et nytårsbryllup – et forslag, som blev vel modtaget af bryllupsgæsterne, der alle blev glade for at have klaret nytårsplanerne så tidligt. Men hvis det almindeligvis er svært at finde et festlokale, er det intet i forhold til at vælge en så særlig dato som den 31. december:

– Til nytår var mange steder enten lukket eller alt for dyre, flere hundredetusinde for at reservere en restaurant eller et festlokale. Vi begyndte med at køre rundt og sige “måske her” eller “måske der”. Bagefter læste jeg om Quality Hotel Friends’ restaurant og skrev en e-mail til dem, fortæller Felicia.

Da restauranten viste sig at være booket, valgte Felicia og Andreas i stedet at tage et kig på hotellets festlokaler. Quality Hotel Friends skulle snart vise sig at være en bedre ide, end de først troede.

– Vi ville købe hele pakken, og hvad er bedre end, at folk kan bo her? Efter festen kunne de bare tage elevatoren op til deres værelser og mødes dagen efter til en hyggelig morgenmad med os. Jeg havde aldrig tænkt, at brylluppet kunne holdes i hotellets festlokale i stedet for restauranten. Det var ganske enkelt held i uheld, udtaler Felicia.

Andreas friede til Felicia d. 12. februar 2016, og på nytårsaften samme år giftede de sig i Sundbyberg kirke. Bryllupsfesten valgte de at holde på Quality Hotel Friends i Solna. Foto: Jari Sengström

”Vi ville have en hyggelig og afslappet stemning”

Mange kender ikke til de fantastiske muligheder, der findes, når man holder sin fest på et hotel. Festlokaler og banketsale er ofte designet med henblik på muligheder og fleksibilitet, hvilket ved første øjekast kan føles en smule upersonligt og uromantisk – en almindelig årsag til, at mange ikke ser hoteller som en mulighed til bryllupsfesten. Men potentialet er stort.

– Da jeg kom ind i lokalet, slog mit hjerte lidt hurtigere. Det var virkelig stort – faktisk for stort til vores 50 gæster, og jeg tænkte straks på, hvordan vi kunne pynte stedet. Bagefter kunne vi benytte en skillevæg og således opdele lokalet, så det fik en perfekt størrelse. Vi gik efter en hyggelig og afslappet stemning. Personalet lavede en fantastisk lysopsætning inde i lokalet med pærer, som kastede skygger op på væggene. Hvilken farve vil I have, spurgte Anna, vores projektleder, og så skulle jeg ellers bare vælge. Flere af gæsterne sagde, at det så hyggeligt ud, og det var ligesom at komme hjem, fortæller Felicia.

Fik hjælp af hotellets projektleder

Det er alt andet end nemt at arrangere et bryllup. To-do-listen vokser hurtigt, og der skal gøres mange overvejelser omkring logistik, middag og seæve festen. På Quality Hotel Friends fik Felicia og Andreas hjælp af projektlederen Anna Walter, der blev en del af planlægningen.

Felicia fortæller:

Anna var fantastisk! Vi fik kontakt til hende, og selvom hun var projektleder, blev hun min personlige bryllupskoordinator. Jeg sendte lange e-mails med mange spørgsmål, og hun svarede på alt. Jeg sendte desuden inspirationsbilleder, og hun sendte skitser tilbage. Vi mødtes tre gange, men skrev sammen tusind gange. Det havde jeg ikke fået på en restaurant. Og restauranter har jo ikke personale til den slags, men det har hoteller. Det var virkelig en stor fordel, at alt personalet var på stedet.

En vigtig del af bryllupsfesten er selvfølgelig selve middagen, både når det drejer sig om at bestemme sig for menuen og prisklassen. Eftersom Felicia og Andreas allerede vidste, at de ville have en 3-retters menu med servering, kom hotellets kokke med 5-6 forslag til færdige menuer, hvor bryllupsparret efterfølgende kunne sammensætte retterne, som de ønskede det.

– Vi elskede virkelig maden! Det var også en af fordelene ved at holde bryllupsfesten på hotellet, eftersom de er vant til at servere mad til mange personer. Jeg tror, at maden får et helt andet niveau, end hvis man for eksempel vælger catering eller lignende. Det var det samme med drikkevarerne. Hos nogle af de steder, vi først kiggede på, bliver man jo nødt til at bestille ekstra drikkevarer hjem, når de har så mange gæster. Men på et hotel har de oftest et lidt større udvalg og kan bestille hjem i større mængder, hvilket jo var til vores fordel, da vi kun skulle betale per glas og ikke for hele flasker, forklarer Felicia.

”Lokalet var som et blankt lærred. Kun fantasien sætter grænser” – Felicia Frisk. Foto: Jari Sengström

Via lys og dekorationer skabte de en hyggelig stemning i lokalet. Foto: Jari Sengström

“Der er nærmest ingen begrænsninger for, hvad der kan laves”

Der er mange ting, man skal være opmærksom på, når jagten sættes i gang efter det perfekte lokale til bryllupsfesten. En stor fordel ved at holde bryllupsfesten på et hotel er, at det hele allerede findes på stedet. I slipper for at finde det tekniske udstyr og bekymre jer om lyd, lys, mikrofoner og højtalere. Her er der også helt andre muligheder for forberedelser og opbevaring af dekorationer og rekvisitter. I Felicia og Andreas’ tilfælde kunne de komme forbi allerede dagen før og forberede lokalet, hvilket sparede dem for en hel del stress og tid på selve bryllupsdagen – hvor sommerfuglene i maven gør det svært at koncentrere sig! Quality Hotel Friends havde også en hel del dekorationer, som bryllupsparret kunne bruge samt en mobil bar, som nemt kunne forberedes og rulles ind, når festen var godt i gang. Når vi spørger Felicia, hvad det bedste var, svarer hun uden tøven:

– Anna, uden tvivl. At alting allerede var på stedet, men fremfor alt at have en person at sparre med. Da vi skulle tilbage til hotellet efter fotograferingen, og vi ikke ville have, at vores gæster skulle se os inden kirken, ringede jeg til Anna, og hun fik os ind gennem en personaleindgang. Så hun gjorde, at det hele blev så godt. Alle de små detaljer, fra de små hilsener på hotelværelset, til at de fandt et ekstra konferencelokale med champagne og store vinduer, hvor vi kunne se klokken slå 12 og alt fyrværkeriet. Vi fik endda vores eget omklædningsrum. Gæsternes jakker blev opbevaret i et andet lokale, som blev vores garderobe. Lyd og lys havde vi regnet med at at skulle købe separat, hvis vi havde været på en restaurant, men nu blev det hele, som vi ville have det. Der er nærmest ingen begrænsninger for, hvad der kan laves. Hotellet har jo det hele!

Skolegen er et must til bryllupsmiddagen. Tag pulsen på brudeparret og se, hvor godt de kender hinanden! Foto: Privat

Glem ikke gæstebogen – en nem og sjov måde at mindes jeres store dag på. Foto: Privat

Felicias top 3 råd inden brylluppet:

#1 Jeg kan helt klart anbefale at have en skiftekjole til festen, en lang kjole bliver for besværligt!#2 Det er gæsterne, som skaber festen, så indbyd dem, I synes om, og som I gerne vil have der.#3 Efter vielsen var det tid til at mingle og skåle i kirken. Bagefter tog vi hen til hotellet for at slappe af på værelset, inden vi skulle ned i festlokalet. Men det føltes helt unødvendigt. Sørg for at være sammen med gæsterne, når de er der. I kan være sammen med hinanden resten af livet.

Felicia og Andreas valgte suiten på Quality Hotel Friends for at fejre deres første bryllupsdag. Foto: Privat

Mange fordele ved at holde bryllupsfesten på et hotel

”Skal jeg gifte mig på et hotel?”, tænker du. Selvfølgelig, siger vi. Med bryllupsfesten på et hotel har du alle muligheder for at skræddersy aftenen med alt fra velkomstdrinks, dansegulv og dekorationer. Men den største fordel er helt klart, at I får et professionelt og erfarent team til at hjælpe med alt fra planlægning og teknisk udstyr til serverings- og køkkenpersonale. På et hotel er der både ressourcer til samt erfaring med at arrangere fester. Derudover kan de tilrejsende gæster overnatte, og hvad lyder mere tillokkende end at kunne gå direkte fra dansegulvet til en luksuriøs bryllupssuite med din udkårne? Sov ud og mød venner og familie til en stor morgenmad dagen efter.

God beliggenhed, fine omgivelser og festetager

Den nærmeste familie eller hele den pukkelryggede? Buffet eller bordservering? Hos Strawberry er der mange muligheder for at planlægge jeres bryllupsfest præcis, som I ønsker det, uanset hvor lang gæstelisten er. Mange af vores hoteller tilbyder fleksible lokaler, som nemt kan deles op med skillevægge eller skærme for at tilpasse størrelsen til dine behov. Som en af Nordens største hotelkoncerner finder du os på flere end 100 destinationer, i både større og mindre byer. Vælg mellem eksklusive, centrale beliggenheder med byens puls lige uden for døren, charmerende hotelperler i mindre byer, lufthavnshoteller og spahoteller. Book restaurant, lej et festlokale eller endda en hel etage!

De runde borde gør det lettere for gæsterne at tale sammen. Her flot opdækket hos Quality Hotel Edvard Grieg i Bergen.

Belysning er en enkel måde at skabe stemning i et festlokale. Tal med dit hotel om, hvilke muligheder der findes for lysopsætning. Dette eksempel er hentet fra Clarion Hotel Post i Gøteborg.


Fødselsdagsfest, studenterfest, bryllup eller udstilling – på Strawberry er der mange muligheder! Vælg blandt alle vores konferencehoteller i Norden og Baltikum.