Skip to content
Guider og rejsetips

Tag yogaen med, når du rejser: En enkel guide til dig, som vil prøve yoga på ferien

Ferie handler om at nyde livet og få koblet af, og her er yoga noget af det bedste. Det med at slappe af er ofte lettere sagt end gjort. Derfor er yoga det ultimative redskab til ferien. Derudover kan du tage den med dig, uanset hvor du skal hen. Her har vi samlet vores bedste nybegyndertips, så du kan komme godt i gang med yoga.

 Yoga tæppe

Når du har fundet det sted, hvor du vil dyrke yoga, kan du begynde med vores enkle tips

Vælg stille og rolige omgivelser

Når du har bestemt dig for at afsætte lidt tid til yoga på ferien, er det en god idé at finde et roligt og harmonisk sted. Det kan være alt fra en afsidesliggende græsplæne til dit eget hotelværelse. Der er ingen særlige krav til, hvad det perfekte yogasted er. Det er helt op til dig at vælge et sted, hvor du trives. Det eneste vigtige er, at du kan træne uforstyrret. Derudover behøver du kun bekvemt tøj og et blødt underlag som for eksempel en yogamåtte. Psst! Vidste du, at du kan kombinere yoga med at drikke øl?

Tips til 5 nemme yogaøvelser

Når du har fundet det sted, hvor du vil dyrke yoga, kan du begynde med vores enkle tips. Inden du begynder med øvelserne, er det vigtigt at trække vejret dybt og roligt. Hvis du kan, så træk vejret gennem næsen. Forsøg efterfølgende at finde støtte i maven ved at trække navlen ind mod kroppen og behold denne støtte gennem alle øvelser.

1. Nedadgående hund

Nedadgående hund er en yogastilling, som du kommer til at elske. Benenes bagside får et fantastisk stretch, samtidig med at hælene med tiden kommer længere og længere ned.

I denne position stiller du dig med fødderne i skulderbredde og hænderne ca. en meter foran fødderne. Hofterne skal bevæge sig opad, samtidig med at hælene skal bevæge sig nedad. Tænk på, at både ryg og ben skal være strakte. Øvelsen styrker overkroppen og øger blodtilførslen til hjernen.

2. Opadgående hund

Træk skuldrene nedad og tilbage. Tænk på, at hjertet skal frem og opad.

Det modsatte af den nedadgående hund. Læg dig på maven og ret vristen nedad. Sæt herefter hænderne i brysthøjde og pres dig opad med bøjet ryg, indtil det kun er håndfladerne og vristen, der rører ved gulvet. Den opadgående hund hjælper dig med at øge smidigheden i ryggen.

3. Barnets stilling

Barnets stilling er perfekt til hvile. Du kan eksperimentere med bredden mellem knæene. Træk vejret roligt og dybt og mærk vægten mod måtten.

I barnets stilling begynder du med at sidde på knæ med vristen på gulvet. Herefter lægger du dig over knæene med fremstrakte arme. Hvis du vil, kan du sprede benene og falde ned med overkroppen mellem benene. Positionen er god som nedvarmningsøvelse og afslapning.

4. Krigerstilling 2

Lad være med at svaje i ryggen. Tænk på, at du skal trække halebenet ind under dig. På den måde hjælper du hofterne med at åbne sig op, og du bliver smidigere.

Krigerstilling 2 begynder med, at du tager et langt skridt fremad med højre fod for dernæst at dreje venstre fod godt 45 grader mod venstre. Herefter synker du ned i positionen ved at bøje det højre ben fremad. Du afslutter positionen ved at strække armene lige ud over hver sit ben og vinkle overkroppen mod venstre. Positionen gentages bagefter til den anden side. Kriger 2 styrker overkroppen og arbejder på at åbne hofterne.

5. Happy baby

Det tager lang tid for hofterne at blive bløde og åbne sig. Giv din krop tid. Du kan også lægge hænderne på ydersiden af lårene, hvis det strækker for meget i lysken.

Happy baby går ud på, at du lægger dig på ryggen og fører knæene op mod brystet. Dernæst tager du fat i tæerne med hænderne og holder dine arme inden for knæene. Happy baby forlænger rygraden og åbner både lyske og hofte. Hele ryggen skal lægge ned mod underlaget, selv lænden.

Yoga med andre

På Quality Hotel Frösö Park kan du udover at dyrke yoga også nyde en herlig udendørspool.

På Selma City Spa kan du både dyrke yoga, svømme og få skønne behandlinger – midt i det centrale Stockholm.

Yasuragi er i en klasse for sig, når det kommer til helse og velvære.

Hvis du ikke vil dyrke yoga alene, men ville have det bedre med at prøve det i en gruppe, tilbyder mange af vores hoteller yoga for både overnattende gæster og besøgende. På Quality Hotel™ Frösö Park kan du som gæst eksempelvis dyrke yoga gratis om lørdagen og søndagen kl. 8.00. Også Selma City SpaClarion Hotel™ Sign i Stockholm tilbyder yoga for besøgende hver tirsdag mellem kl. 07.15-08.00. I Stockholm kan du også deltage i yogatræning på herlige Yasuragi – og måske også nyde en tur i vores spa?

Glem ikke afslapningen

Tag yogamåtten med ud i naturen hen over sommeren!

Køb en let yogamåtte, hvis du ofte er ude at rejse, for så bliver det nemmere at tage den med.

Inden, under og efter øvelserne skal du forsøge at slappe af. Som tidligere nævnt er det ofte lettere sagt end gjort – men det er meget vigtigt. Vi slapper alle af på forskellig vis, og vi har alle vores små ting, vi nyder, når vi kobler af. Når du har svært ved at finde ro, er yoga altid godt at have i baghånden. Husk, at det tager tid at lære øvelserne!


Læs mere:

Vil du træne mere end yoga på ferien? Book et hotel med fitnessrum eller pool, og så bliver det nemmere!